Sådan sikrer du dit varemærke bedst muligt

maj 27, 2020 Blog

Sådan sikrer du dit varemærke bedst muligt

Lad os lige slå fast hvad et varemærke er, før vi kaster os over, hvordan man beskytter og registrerer det og hvorfor det kan være en god idé. Et varemærke er et slags særligt kendetegn, der gør sig unikt for din virksomhed eller din vare. Det er et kendetegn, dine kunder/kolleger (og endda konkurrenter) kender dig og din virksomhed på. Man kan altså sige, det er en slags identitet for din virksomhed. Et eksempel herpå kan være et logo, dit slogan for din virksomhed, navnet på dit firma eller et produktnavn – for bare at tage nogle af eksemplerne. 

Hvorfor skal jeg registere mit varemærke?

Den største fordel ved at beskytte dit varemærke er, at du har eneret til det, som dine kunder husker og kender dig på. Det betyder med andre ord, at du kan undgå, at andre udgiver sig for at være dig og “snylter” på din virksomhed. Hvis dit varemærke ikke er beskyttet og registreret, er det en reel mulighed – desværre. 

Derudover kan det være medvirkende til at skabe større værdi til din virksomhed, da det giver dig større mulighed for at tjene penge, hvis du er varemærkeregistreret. Der er altså flere fordele ved at du får dit varemærke registreret, hvis det er muligt. Du får ligeledes ret til at bruge ’registreres trademark’ symbolet, der er kendetegnet ved ®, som de fleste af os kender symbolet på eller i hvert fald har stiftet bekendskab med før. 

Sådan registrerer du dit varemærke

Før du kan få beskyttet dit varemærke, er der dog nogle ting, du skal have styr på først. Hvis du vil have det beskyttet, skal du først og fremmest være klar over, at du skal være unik. Hverken dit logo eller navn må altså ligne, lyde eller minde om andres, så bliver det ikke godkendt. Hvis du derimod registrerer dit varemærke, som er ét, der findes i forvejen, kan du havne i en meget stor omgang ballade. Du kan risikere at skulle trække dit produkt tilbage, og du risikerer oven i det også at skulle betale erstatning. Så gør dig selv den tjeneste at tjek det inden du får loven på nakken.

Når du er klar til at registrere dit varemærke, så er der en række ting og processer, du skal igennem, før du kan søge.

Der findes flere steder, hvor du kan tjekke, hvorvidt dit varemærke er ledigt. Der findes nemlig intet mindre end 11. Millioner varemærker alene i Europa, så der kan være en god chance for, at dit første ikke er ledigt, eller at du undgår at vælge et, du kan krænke.Når du har fået dit varemærke registreret, så holder det i 10. År, hvorefter det skal fornyes, men det kan principielt holde altid, så længe du får fornyet det. Har du tanker om ikke at bruge det længere, så kan du frigive et igen, så en ny kan få glæde af det.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *